Tuesday 7 May 2013

[Malay] The Musical


     “Stop!!!  Kamu  semua  ni  menyanyi  ke  merungut?!  Suara  katak  pun  lagi  merdu  daripada  suara  kamu  semua!”  teriak  Ahrin.  Semua  pelajar  hanya  menundukkan  kepala  masing2.
Park Kahi sebagai Ahrin

     “Dah  sebulan  kita  berlatih,  kenapa  masih  tak  ikut  tempo  lagi?  Vokal  jangan  ceritalah,  semua  ke  laut!”  bebel  Ahrin  sambil  mencekak  pinggangnya.  Matanya  kemudian  tertumpu  kepada  tiga  orang  pelajar  di  bahagian  belakang  yang  sedang  berbisik  sesama  mereka.

     “Kau  lah  ni  nyanyi  macam  katak,  aku  nyanyi  merdu.”  ujar  Hoya.

     “Aku?  Dongwoon  ni  yang  nyanyi  macam  katak.”  nafi  Seyong.

     “Yalah…  Aku  nyanyi  macam  katak,  tapi  lagi  merdu  daripada  kau  berdua.  Hahaha!”  gelak  Dongwoon.

     Ahrin  merenung  tepat  ke  arah  Hoya,  Seyong  dan  Dongwoon  sambil  mengetap  bibirnya.  Selangkah  demi  selangkah  dia  mula  berjalan  ke  arah  mereka  bertiga.  Pelajar2  lain  mula  berundur  untuk  memberi  laluan.  Suasana  menggerunkan  mula  menyelubungi  bilik  latihan  itu.  Semua  pelajar  tahu  sekiranya  jurulatih  mereka  itu  mengetap  bibirnya,  itu  tandanya  dia  bakal  ‘meletup’.

     “Merdu  daripada  kami  berdua?  Jangan  buat  lawaklah.  Basic  Do  Re  Mi  pun  kau  selalu  off  key,  ada  hati  mengaku  suara  kau  merdu?”  sindir  Seyong.

     “Apa  yang  kelakar  sangat  ni?”  tegur  Ahrin.

     “Dongwoon  cakap  suara  dia  lebih  merdu  dari…”  Seyong  tergamam  melihat  Ahrin  berdiri  di  hadapan  mereka  bertiga.  Hoya  dan  Dongwoon  yang  belum  menyedari  kehadiran  Ahrin  bingung  melihat  Seyong  yang  berdiri  kaku  tanpa  berkata  apa2.

     “Seyong,  kenapa  kau  diam?  Tertelan  gigi  ke?”  tegur  Dongwoon.  Seyong  hanya  mampu  menunjuk  ke  arah  Ahrin  dengan  jari  telunjuknya  yang  menggigil.  Hoya  dan  Dongwoon  segera  memandang  ke  arah  yang  ditunjukkan  Seyong.  Mereka  berdua  turut  tergamam.

     “Dah  puas  ketawa?”  tanya  Ahrin  perlahan.

     Hoya,  Seyong  dan  Dongwoon  hanya  mendiamkan  diri.  Masing2  sedang  ketakutan.

    “Dah  puas  ketawa  belum?!”  tanya  Ahrin  lagi.  Tetapi  kali  ini  lebih  kasar  dan  tegas.

    “Daa…  Daahh...  Dah  cikgu.”  jawab  Hoya  perlahan  dengan  suara  tersekat2.

    “Siapa  cakap  suara  dia  merdu  tadi?”

    Hoya  dan  Seyong  segera  menujukan  jari  telunjuk  masing2  ke  arah  Dongwoon.  Dongwoon  pula  memandang  mereka  berdua  dengan  terkejut.

     “Tak  cikgu…  Mana  ada…  Suara  saya  tak  merdu,  suara  katak  lagi  merdu.”  nafi  Dongwoon.

     “Really?  Prove  it  then.  Nyanyi  bahagian  korus  lagu  I  Knew  It.”  arah  Ahrin.

     “Sekarang?”

     “Yalah…  Takkan  tahun  depan…”

     “Okey…  Ehemm..  Ehemm..  Testing…  Testing..  Cubaan  suara,  1 2 3…”

     “Hoi!  Cepatlah!  Tak  payah  testing,  tak  ada  mikrofon  pun!  Cepatlah  nyanyi!”  teriak  Ahrin  yang  mula  hilang  sabar.

     “Okey,  okey…  Naega  ireol  jul  arasseo  Uh,  niga  geu  namjal  mannareo  gandago  haesseul  ttae,  wae  neol  geuttae,  butjapji  motaesseulkka.  Ireol  jul  arasseo  Uh,  moreuneun  jeonhwabeonhoga  tteul  ttaebuteo,  geuttaebuteo  ireol  jul  arasseo…  Ooh…”  nyanyi  Dongwoon  dengan  selamba.  Sebaik  sahaja  dia  habis  menyanyi,  bilik  latihan  itu  menjadi  sunyi  sepi.  Semua  orang  di  bilik  latihan  itu  terkebil2  memandangnya.

     “Ke…  Kenapa?”  tanya  Dongwoon  yang  kurang  selesa  dengan  semua  perhatian  yang  diberikan  kepadanya.

     “You’ve  done  a  great  job  Dongwoon…”  ujar  Ahrin  sambil  menepukkan  tangannya.  Pelajar  lain  turut  menepuk  tangan  dan  bersorak  kepada  Dongwoon.  Dongwoon  pula  tersenyum  bangga  sambil  menjeling  ke  arah  Hoya  dan  Seyong  yang  masih  tergamam  dengan  nyanyiannya.

     “Baik  semua,  latihan  hari  ini  sampai  sini  saja,  berlatih  lagi  di  rumah.  Semua  boleh  bersurai,  jumpa  lagi  esok.”  ujar  Ahrin.  Semua  pelajar  mula  mengemas  dan  beredar.  Hoya,  Seyong  dan  Dongwoon  juga  turut  bersiap  untuk  beredar.

     “Not  you  Dongwoon,  saya  nak  jumpa  awak  sekejap.”   panggil  Ahrin.

     “Tunggu  aku  tau…”  pesan  Dongwoon  kepada  Hoya  dan  Seyong  yang  melangkah  keluar  daripada  bilik  itu.  Dia  kemudian  berjalan  ke  arah  Ahrin   yang  sedang  menunggu  di  hadapan  bilik  latihan.

     “Cikgu  nak  jumpa  saya?”  tanya  Dongwoon.

     “Ya.  Ada  perkara  yang  saya  nak  tanya  pada  awak.  Pertama  sekali,  kenapa  awak  boleh  menyanyi  macam  tadi,  maksud  saya  menyanyi  dengan  merdu?”  tanya  Ahrin.

     “Merdu?  Mana  ada,  saya  nyanyi  macam  biasalah.”  jawab  Dongwoon.

     “Macam  biasa?  Tapi  selalu  saya  dengar  suara  awak  macam  katak  tercekik  lalat.”

     “Mungkin  yang  cikgu  dengar  tu  suara  Hoya  dengan  Seyong.  Hahaha!”

     “Hoi!  Hoi!  Kami  dengar  tu!”  jerit  Hoya  dan  Seyong  dari  luar.

     “Tak  kisahlah,  yang  penting  sekarang  saya  nak  awak  sertai  pemilihan  pelakon  utama  untuk  muzikal  kali  ni.”  tanya  Ahrin.

     “What?!  No!  No!  No!  Saya,  jadi  pelakon  utama?  Tak  mungkin…  Untuk  muzikal  kali  ni  Taecyeon,  penyanyi  terkenal  tu  akan  turut-serta  kan?”  soal  Dongwoon  kembali.

     “Taecyeon?  Dia  masih  belum  terpilih  lagi  menjadi  pelakon  utama,  jadi  awak  masih  berpeluang.”

     “Tapi  saya  tak  ada  keyakinan  untuk  menjadi  pelakon  utama,  saya  takut  nyanyian  saya  akan  merosakkan  segalanya.”

     “Jangan  risau,  saya  amat  yakin  dengan  kebolehan  awak  selepas  dengar  nyanyian  awak  tadi.  Macam  mana  kalau  saya  beri  awak  tempoh  sehari  untuk  pertimbangkan  perkara  ni?  Kita  jumpa  lagi  esok.”  ujar  Ahrin.

     “Baik,  terima  kasih  cikgu.”  ucap  Dongwoon  lalu  beredar.

     Dongwoon  melangkah  ke  arah  Hoya  dan  Seyong  yang  sedang  menunggu  di  hadapan  sekolah.  Cadangan  Ahrin  masih  terngiang2  di  dalam  fikirannya.

     “Cikgu  cakap  apa  tadi?”  tanya  Seyong.

     “Dia  nak  aku  sertai  pemilihan  pelakon  utama  untuk  muzikal  kali  ni.”  ujar  Dongwoon.  Hoya  dan  Seyong  terkebil2  memandangnya  untuk  beberapa  saat  kemudian  ketawa  terbahak2.

     “Kau?  Jadi  pelakon  utama?  Hahaha!  Cukup2lah  buat  lawak  hari  ni  Dongwoon.”  ujar  Hoya  sambil  tergelak  bersama  Seyong.

     “Betullah,  aku  tak  tipu.  Cikgu  Ahrin  bagi  aku  satu  hari  untuk  pertimbangkan  perkara  ni.”  jelas  Dongwoon.

     Hoya  dan  Seyong  segera  berhenti  ketawa.

     “Maksud  kau,  cikgu  betul2  nak  kau  sertai  pemilihan  pelakon  utama  tu?  Kalau  macam  tu  kau  cubalah!  Peluang  keemasan  ni!”  ujar  Seyong  cuba  meyakinkan  Dongwoon.

     “Betul  tu,  kau  nak  fikir  apa  lagi?  Kalau  kau  terpilih,  ramai  pengarah  dan  penerbit  muzik  yang  akan  hadir  pada  hari  pementasan  tu.  Mungkin  kau  akan  dapat  tawaran  kontrak  dengan  syarikat2  terkenal.”  tambah  Hoya.

     “Kau  cakap  senanglah.  Suara  aku  tak  setanding  suara  Taecyeon,  tak  mungkin  aku  terpilih.”

     “Encik  Son  Dongwoon,  untuk  pengetahuan  encik,  suara  enciklah  yang  paling  merdu  masa  latihan  tadi.  Lagipun  manalah  tahu  nanti  tiba2  Taecyeon  menyanyi  macam  katak.  By  the  way,  macam  mana  suara  kau  boleh  jadi  merdu  tadi?  Curiga  betul  aku,  kau  ada  sorokkan  mp3  player  dalam  baju  ke?”  tanya  Seyong  sambil  meraba2  tubuh  Dongwoon.

     “Woi!  Woi!  Mana  ada!  Suara  aku  memang  merdu,  kau  tak  tahu  ke?  Saja  aku  sorokkan  daripada  pengetahuan  semua  orang.  Hahaha!”  ujar  Dongwoon  sambil  tergelak.

     “Meluat  aku  dengar.  Jomlah  Seyong,  kita  tinggalkan  budak  berlagak  ni.”  ajak  Hoya  lalu  beredar  meninggalkan  Dongwoon.

     “Pergilah,  bolehlah  aku  pergi  makan  aiskrim  dengan  tenang.”

     Hoya  dan  Seyong  segera  berpatah-balik  selepas  mendengar  kata2  Dongwoon.

     “Kau  nak  pergi  makan  aiskrim?  Tak  apa,  biar  kami  temankan,  dengan  syarat  belanja  kami  makan  aiskrim.”  ujar  Hoya  sambil  tersenyum.

     “Macam  manalah  aku  boleh  berkawan  dengan  orang  macam  ni?  Jomlah…”  ajak  Dongwoon  lalu  beredar  bersama2  Hoya  dan  Seyong.

Pada  malam  itu…

     Dongwoon  terbaring  di  atas  katil  sambil  merenung  ke  atas  siling.  Dia  masih  memikirkan  cadangan  Ahrin.

     “Nak  cuba  ke  tak?  Nak  cuba  ke  tak?  Ke  cuba  nak  tak?  Haish…  Melalut  dah  aku.”  ujar  Dongwoon  sendirian  sambil  berguling2  di  atas  katil.

     “Kalau  aku  terpilih,  popularlah  aku  nanti.  Nanti  semua  orang  nak  minta  tandatangan  aku,  silap2  cikgu  Ahrin  pun  merayu2  nak  ambil  gambar  dengan  aku.  Hihihi.”  Dongwoon  mula  menggigit  bantal  peluknya  sambil  tergelak  kecil.

     “Tapi  macam  mana  kalau  suara  aku  sumbang  masa  nyanyi  nanti?  Alamak,  musnahlah  impian  aku  nak  jadi  penyanyi  kalau  macam  tu.  Aigoo…”

     Tanpa  disedari,  dia  terlelap  di  atas  katilnya.

Keesokan  harinya…

     “Jadi  macam  mana  Dongwoon?  Awak  nak  sertai  pemilihan  pelakon  utama  tu?”  tanya  Ahrin  di  hadapan  semua  pelajar.  Dongwoon  mula  menggaru2  kepalanya  yang  tidak  gatal.

     “Mungkin  saya  tak  sertai  pemilihan  tu.  Saya  rasa  Taecyeon  lebih  layak  menjadi  pelakon  utama  muzikal  kali  ni.”  jawab  Dongwoon.

     “Tapi  pada  jawapan  awak  ada  perkataan  ‘mungkin’,  bermakna  awak  masih  belum  pasti  dengan  jawapan  awak.  Jadi  macam  mana  kelas,  patut  ke  Dongwoon  sertai  pemilihan  pelakon  utama?”  tanya  Ahrin  kepada  pelajar-pelajar  lain.

     “Terima!  Terima!  Terima!”  sorak  pelajar-pelajar  lain  berulang-kali.

     “Dongwoon  boleh!”  teriak  Hoya  dan  Seyong.

     Dongwoon  mula  berasa  serba-salah.  Dia  masih  teragak2  untuk  membuat  keputusan.

     “Okeylah!  Saya  akan  sertai  pemilihan  tu!”  teriak  Dongwoon  selepas  puas  berfikir.  Semua  orang  terus  bersorak  manakala  Ahrin  pula  mengukirkan  senyuman.

     “Budak  mentah  ni  yang  nak  cuba  jadi  pelakon  utama?  At  least  carilah  orang  yang  lebih  berpengalaman  Ahrin  sayang…”  ujar  Taecyeon  yang  tiba2  masuk  ke  dalam  bilik  latihan.  Pelajar2  perempuan  terus  berteriak  memanggil  nama  penyanyi  terkenal  itu.

     “Senyap  semua!  Siapa  benarkan  awak  masuk  ke  dalam  bilik  latihan  ni?  Tolong  keluar  sekarang.  Keluar!”  teriak  Ahrin  tiba2.

     Semua  pelajar  tergamam  melihat  Ahrin.  Jurulatih  mereka  itu  kelihatan  sangat  marah  dan  menakutkan.  Taecyeon  segera  memegang  tangan  Ahrin  dan  menariknya  keluar  daripada  bilik  itu.

     “Kau  nak  pergi  mana  Dongwoon?”  tanya  Seyong  yang  menyedari  Dongwoon  mula  melangkah  ke  arah  pintu  keluar.

      “Nak  periksa  keadaan  cikgu  Ahrin.”  ujar  Dongwoon  lalu  bergegas  keluar.

      “Awak  nak  apa?  Taecyeon,  lepaskan  saya!”  jerit  Ahrin.  Taecyeon  segera  melepaskan  tangan  Ahrin.  Dia  kemudian  memeriksa  keadaan  sekitar  untuk  memastikan  tiada  orang  lain  berdekatan  situ.

      “Awak  nak  apa?  Saya  nak  balik  semula  ke  bilik  latihan.”  Belum  sempat  Ahrin  melangkah  pergi,  sekali  lagi  tangannya  ditarik  Taecyeon.

     “Ahrin  sayang,  garangnya  awak  sekarang.”  ucap  Taecyeon  sambil  mendekatkan  tubuhnya  kepada  Ahrin.

     “Jangan  panggil  saya  sayang!  We’re  done  Taecyeon,  kita  dah  tak  ada  apa2  hubungan  lagi.”  marah  Ahrin  sambil  menolak  tubuh  Taecyeon.

     “Saya  tahu  kita  dah  tak  ada  apa2  hubungan  lagi,  tapi  apa  tujuan  awak  nak  budak  mentah  tu  sertai  pemilihan  pelakon  utama?  Awak  nak  balas  dendam  pada  saya?  Nak  sabotaj  karier  saya?”  tanya  Taecyeon  kasar.

     “Awak  belum  lagi  dipilih  menjadi  pelakon  utama,  jadi  sesiapa  yang  layak  masih  berpeluang  untuk  mencuba.  Apatah  lagi  kalau  dia  lebih  berbakat  daripada  awak!”  jelas  Ahrin.

     “Okey,  kalau  itu  alasan  awak,  saya  akan  pastikan  budak  mentah  yang  awak  pilih  tu  takkan  berani  naik  pentas  lagi  selepas  ni.  Ingat  Ahrin,  dia  takkan  berani  naik  pentas  lagi!”  tegas  Taecyeon  lantas  berlalu  pergi.

     Ahrin  hanya  mampu  merenung  tajam  ke  arah  Taecyeon.  Kemarahan  di  dalam  hatinya  meluap2.  Ingin  sahaja  dia  membaling  kasutnya  ke  kepala  bekas  teman  lelakinya  itu.

     “Jadi  sebab  tu  cikgu  Ahrin  marah  sangat  masa  Taecyeon  masuk  bilik  latihan  tadi,  rupa2nya  Taecyeon  bekas  teman  lelaki  dia.”  ujar  Dongwoon  perlahan  di  satu  sudut  tidak  jauh  daripada  tempat  Ahrin  berdiri.

Tidak  lama  selepas  itu…

     “Dongwoon,  saya  sendiri  akan  melatih  awak  selepas  ini.  Saya  akan  pastikan  awak  akan  dipilih  menjadi  pelakon  utama.”  ujar  Ahrin.

     “Okey…  Tapi  cikgu,  boleh  saya  tanya  sesuatu?”  tanya  Dongwoon  tiba-tiba.

     “Ya,  tanyalah…”

     “Cikgu  dengan  Taecyeon  pernah  ada  apa2  hubungan  ke  sebelum  ni?  Err…  Saya  faham  kalau  cikgu  tak  nak  jawab  sebab  soalan  saya…”

     “Dia  bekas  teman  lelaki  saya.”  jawab  Ahrin  sebelum  Dongwoon  sempat  menghabiskan  ayatnya.  “Ada  apa2  yang  awak  nak  tanya  lagi?”

     “Cikgu  marah  ke  saya  tanya  soalan  tu?”  tanya  Dongwoon  yang  mula  berasa  serba-salah.

     “Tak.  Tanyalah  kalau  awak  ada  apa2  soalan  lagi,  kalau  saya  boleh  jawab,  saya  jawab.”  ujar  Ahrin  selamba.

     “Baik,  cuma  satu  soalan  lagi.  Saya  betul2  perlukan  kepastian  daripada  cikgu,  kenapa  cikgu  nak  saya  sertai  pemilihan  pelakon  utama  untuk  pementasan  kali  ni?  Cikgu  nak  gunakan  saya  untuk  balas  dendam  pada  Taecyeon?”

     Ahrin  terdiam  untuk  beberapa  ketika  sebelum  menjawab  soalan  Dongwoon,  “Secara  jujur,  saya  memang  yakin  dengan  bakat  awak.  Sebab  tu  saya  cadangkan  pada  awak  untuk  sertai  pemilihan  tu.  Tapi  selepas  saya  berjumpa  Taecyeon  tadi,  saya  berniat  nak  gunakan  awak  untuk  balas  dendam  pada  dia.  Tapi  itu  bukan  niat  asal  saya,  saya  betul2  yakin  dengan  bakat  awak.”  jelas  Ahrin.

     “Kalau  macam  tu,  saya  sanggup  membantu  cikgu.”

     “Maksud  awak?”

     “Maksud  saya,  kita  buktikan  pada  Taecyeon  yang  saya  bukan  sekadar  ‘budak  mentah’  seperti  yang  dia  sangka,  dan  pada  masa  yang  sama  cikgu  boleh  balas  dendam  pada  dia.”  jelas  Dongwoon  sambil  tersenyum.

     “Awak  betul2  sanggup?  Awak  pasti?”  tanya  Ahrin.

     “Cikgu,  apa  yang  kita  buat  ni  bukan  untuk  kepentingan  cikgu  saja,  tapi  kepentingan  saya  juga.  Mungkin  karier  saya  sebagai  seorang  penyanyi  bermula  dari  pementasan  muzikal  ini.  Jangan  risau,  saya  dah  bersedia  sepenuhnya,  saya  cuma  perlukan  cikgu  untuk  membimbing  saya.”  ujar  Dongwoon  cuba  meyakinkan  Ahrin.

     “Kalau  awak  dah  kata  macam  tu…  Baiklah,  saya  akan  bimbing  awak  sehingga  awak  berjaya  dipilih  sebagai  pelakon  utama  muzikal  kali  ni.”

      Mulai  hari  itu,  Ahrin  gigih  melatih  Dongwoon.  Dongwoon  juga  berusaha  keras  untuk  memastikan  dirinya  bakal  terpilih  menjadi  pelakon  utama  pementasan  muzikal  itu.  Pelajar-pelajar  lain  turut  memberi  sokongan  kepada  Dongwoon  terutama  sekali  Seyong  dan  Hoya  yang  setia  menemani  Dongwoon  di  bilik  latihan.

Hari  pemilihan  pelakon  utama…

     “Jangan  menangis  kalau  tak  terpilih  nanti.”  sindir  Taecyeon  di  hadapan  Dongwoon  dan  Ahrin  di  bilik  menunggu.  Dongwoon  hanya  tersenyum  manakala  Ahrin  merenung  tajam  ke  arah  Taecyeon.

     “Oak  Taecyeon,  seterusnya  giliran  anda.  Sila  bersedia.”  panggil  seorang  petugas.

     “Saya  pergi  dulu,  tak  payahlah  susah2  hafal  skrip,  peranan  watak  utama  tu  milik  saya.”  ujar  Taecyeon  lalu  beredar.

     “Kita  tengok  siapa  yang  menangis  nanti…”  desis  hati  Dongwoon.

     Selepas  beberapa  minit  Taecyeon  kembali  semula  ke  bilik  latihan  dengan  senyuman  lebar.

     “Persembahan  saya  mendapat  pujian,  awak  berdua  balik  sajalah.”  ujar  Taecyeon  dengan  bangga.

     “Son  Dongwoon,  bersedia.  Giliran  anda  selepas  ni.”  panggil  petugas.

     “Okey,  jangan  risau  Dongwoon,  awak  boleh!  Hwaiting!”  ujar  Ahrin  memberi  semangat  kepada  Dongwoon.

     Dongwoon  segera  keluar  mengikuti  petugas  itu.

     “Ahrin  sayang…”  panggil  Taecyeon  tiba2.

     “Jangan  panggil  saya  sayang  lagi,  saya  tak  suka,  faham?”  marah  Ahrin.

     “Ahrin,  kenapa  awak  benci  sangat  dengan  saya?”

     “Awak  tanya  saya  ‘kenapa’?  Awaklah  lelaki  paling  teruk  yang  pernah  saya  jumpa.”

     “Saya  taklah  teruk  sangat,  saya  berani  berterus-terang  dengan  awak  walaupun  saya  ada   teman  wanita  lain.”  jelas  Taecyeon.

     “Tak  teruk?  Awak  menduakan  saya!  Itu  yang  teruk!  Soal  berterus-terang  tu  bukan  persoalannya!”  herdik  Ahrin.

     Taecyeon  terdiam.  Tiada  lagi  alasan  yang  dapat  diberikan  untuk  membela  dirinya.  Suasana  di  bilik  menunggu  itu  menjadi  sangat  tegang.  Peserta2  lain  yang  datang  untuk  sesi  pemilihan  itu  juga  hanya  mendiamkan  diri,  gerun  melihat  kemarahan  Ahrin.  Tiba2  pintu  terbuka  dan  Dongwoon  melangkah  masuk.

     “Macam  mana?  Okey  tak?”  tanya  Ahrin.  Kemarahannya  terhadap  Taecyeon  hilang  begitu  sahaja.

     “Entahlah,  tuan  pengarah,  ketua  produksi  dan  tuan  pengetua  cuma  berbisik  sesama  mereka.  Mereka  tak  komen  apa2  tentang  persembahan  saya.”  jelas  Dongwoon.

     “Itu  bermakna  kau  tak  terpilih  budak  mentah.”  celah  Taecyeon  tiba2.  Ahrin  menjeling  tajam  kepada  Taecyeon.  Kemarahannya  kembali  meluap2.  Taecyeon  segera  menundukkan  kepalanya  kerana  takut  dimarahi  Ahrin  sekali  lagi.

     Selepas  sesi  pemilihan  berakhir,  para  peserta  yang  terlibat  dipanggil  ke  atas  pentas  untuk  pengumuman  keputusan.  Kesemuanya  berasa  gementar  melihat  tuan  pengarah,  ketua  produksi  dan  tuan  pengetua  yang  berada  di  bawah  pentas.

     “Sebelum  keputusan  diumumkan,  saya  nak  ucapkan  ribuan  terima  kasih  kepada  anda  semua  kerana  telah  datang  untuk  sesi  pemilihan  pelakon  utama  untuk  muzikal  kali  ni.  Walaupun  anda  semua  tahu  penyanyi  terkenal,  encik  Ok  Taecyeon  akan  hadir  untuk  sesi  pemilihan  ini,  tetapi  anda  berani  untuk  mencuba.  Tahniah  semua!”  ujar  ketua  produksi.

     “Dalam  sesi  pemilihan  kali  ini,  kami  dapat  melihat  anda  semua  telah  berusaha  keras  dan  memberikan  persembahan  terbaik.  Tetapi,  hanya  seorang  sahaja  akan  dipilih.  Keputusan  adalah  muktamad.”  ujar  tuan  pengarah.

     “Persaingan  untuk  sesi  pemilihan  kali  ini  sangat  sengit,  jadi  saya  akan  umumkan  dua  peserta  yang  mendapat  markah  tertinggi.  Dua  peserta  ini  sila  melangkah  dua  tapak  ke  hadapan.  Peserta  pertama,  penyanyi  terkenal  kita  Oak  Taecyeon!”  umum  tuan  pengetua.

     “Kan  aku  dah  cakap  aku  akan  terpilih,  budak  mentah…”  bisik  Taecyeon  di  telinga  Dongwoon  sebelum  melangkah  ke  hadapan.

     “Peserta  kedua  yang  telah  memberi  persembahan  yang  tidak  kurang  hebatnya,  Son  Dongwoon!”

     “Yes!!!”  teriak  Ahrin  dari  tempat  duduk  penonton.  Semua  orang  terus  memandang  kepadanya.  Ahrin  tersenyum  malu  lalu  menundukkan  kepalanya.

     “Kepada  peserta  lain  yang  tidak  terpilih,  terima  kasih  kerana  datang,  anda  boleh  turun  daripada  pentas  sekarang.”  arah  tuan  pengetua.

     “Oak  Taecyeon,  seperti  yang  dijangka,  awak  telah  membuktikan  kebolehan  awak  sebagai  seorang  penyanyi.  Son  Dongwoon,  awak  pula  telah  mengejutkan  kami  dengan  kebolehan  vokal  awak  semasa  persembahan  tadi.  Ada  suatu  perasaan  yang  sukar  untuk  digambarkan  semasa  mendengar  nyanyian  awak.  Kerana  persembahan  anda  berdua  sama-sama  hebat,  kami  mengambil  keputusan  untuk  mengundi  peserta  pilihan  kami.  Dimulakan  dengan  ketua  produksi.”

     “Saya  memilih…  Oak  Taecyeon!”  ujar  ketua  produksi.  Taecyeon  tersenyum  seolah2  telah  menjangkakannya.

     “Seterusnya  tuan  pengarah.”

     “Saya  memerlukan  seseorang  yang  dapat  menyentuh  emosi  penonton  dengan  suaranya,  jadi  saya  memilih  Son  Dongwoon.”  jelas  tuan  pengarah.  Dongwoon  menarik  nafas  lega  mendengar  kata2  tuan  pengarah.

     “Yang  terakhir  sekali  saya.  Oak  Taecyeon…”

     “Terima  kasih!  Saya  akan  berusaha!”  teriak  Taecyeon.

     “Maaf,  saya  bukan  nak  pilih  awak,  saya  pilih  Son  Dongwoon.”  ujar  tuan  pengetua.  Ahrin  terus  melompat  gembira  seolah2  baru  memenangi  loteri.  Dongwoon  pula  tergamam  di  sebelah  Taecyeon.

     “Tunggu!  Kenapa  budak  mentah  ni  yang  dapat  undi  tuan  pengetua?!  Tuan  pengetua  kan  tahu  kebolehan  saya!  Sayalah  murid  terbaik  semasa  saya  masih  belajar  di  sekolah  ni!”  tanya  Taecyeon  yang  tidak  berpuas  hati  dengan  keputusan  pemilihan  itu.

     “Ya,  saya  tahu  awak  berkebolehan,  tapi  awak  kena  ingat,  walau  sehebat  mana  pun  awak,  ada  lagi  orang  yang  lebih  hebat  daripada  awak.  Keputusan  saya  muktamad,  saya  tetap  memilih  Son  Dongwoon.”  tegas  tuan  pengetua.

     Taecyeon  terdiam.  Keputusan  telah  dibuat  dan  dia  tidak  boleh  membantahnya  lagi.  Tuan  pengarah,  ketua  produksi  dan  tuan  pengetua  kemudian  beredar  dari  dewan  persembahan  itu.

     Ahrin  segera  berlari  mendapatkan  Dongwoon  di  atas  pentas  lalu  memeluknya.

     “Tahniah  Dongwoon!  Saya  tahu  awak  akan  terpilih!  Tahniah!  Tahniah!”  ucap  Ahrin  berulang-kali.  Dongwoon  pula  tergamam  kerana  dipeluk  Ahrin.

     “Cikgu…  Cikgu…  Boleh  lepaskan  saya  tak?”  tanya  Dongwoon  selepas  terlalu  lama  dipeluk  Ahrin.  Ahrin  tersentak  lalu  melepaskan  pelukan.

     “Err…  Maafkan  cikgu,  cikgu  bangga  BUDAK  MENTAH  macam  awak  boleh  terpilih.”  sengaja  ditekankan  Ahrin  perkataan  ‘budak  mentah’  itu  untuk  menyindir  Taecyeon.

     “Ini…  Ini  tak  sepatutnya  berlaku  Ahrin!”  tegas  Taecyeon.

     “Dah  berlaku  pun,  apa  kata  awak  pergi  balik  sekarang?  Tak  malu  ke  duduk  sini  lama-lama?  Awak  tak  terlibat  dengan  muzikal  ni.  Jadi,  silakanlah  beredar.”  ujar  Ahrin.  Taecyeon  segera  berlalu  pergi  dengan  penuh  perasaan  tidak  puas hati.

     Selepas  sesi  pemilihan  itu,  keseluruhan  pasukan  pementasan  muzikal  itu  mula  berkumpul  di  dewan  persembahan  pada  setiap  hari  bagi  memastikan  pementasan  muzikal  itu  akan  berjalan  lancar.  Pencahayaan,  bunyi  dan  prop  disusun  sebaik  mungkin  oleh  kru-kru  teknikal  manakala  para  pelakon  sibuk  menjalani  latihan  di  atas  pentas.  Sesi  latihan  kali  ini  berbeza  buat  Dongwoon  kerana  posisinya  kini  bertukar  ke  bahagian  hadapan;  berbeza  daripada  posisi  Seyong  dan  Hoya  yang  hanya  sekadar  memegang  watak  pembantu.  Ahrin  juga  sibuk  melatih  para  pelakon  bagi  memastikan  mereka  memberikan  persembahan  terbaik  semasa  hari  pementasan  muzikal  itu  nanti.  Pementasan  kali  ini  juga  amat  penting  bagi  Dongwoon,  Hoya,  Seyong  dan  pelajar-pelajar  lain  kerana  ini  merupakan  pementasan  terakhir  mereka  sebelum  tamat  belajar  di  sekolah  seni  itu.

     Selepas  tiga  minggu  menjalani  latihan,  akhirnya  hari  pementasan  muzikal  itu  telah  tiba.  Para  penonton  mula  memenuhi  kerusi  penonton  di  dewan  persembahan  itu  termasuklah  Taecyeon  yang  ingin  menyaksikan  persembahan  Dongwoon.  Para  pelakon  dan  kru  pementasan  juga  sibuk  melakukan  tugas  masing2  di  belakang  pentas.  Selepas  pengacara  majlis  habis  berucap,  lampu  dewan  dimalapkan  menandakan  persembahan  bakal  bermula.  Dongwoon  dan  para  pelakon  lain  telah  bersedia  di  belakang  pentas.

     “Baik  semua,  berikan  persembahan  terbaik!  Jangan  sia2kan  latihan  yang  kita  buat  selama  ini.  Ingat,  anda  semua  berdiri  di  sini  kerana  anda  semua  berbakat,  serlahkanlah  bakat  anda  semua  di  atas  pentas  nanti.  Hwaiting!”  teriak  Ahrin  memberikan  semangat  kepada  semua  pelakon.  Kemudian  dia  mendekati  Dongwoon  yang  kelihatan  sangat  gemuruh.

     “Dongwoon,  tunjukkan  kebolehan  awak.  Saya  yakin  awak  akan  berjaya.”  ucap  Ahrin  sambil  memegang  tangan  Dongwoon  yang  sejuk  seolah2  telah  beku.

     “Cikgu…”  panggil  Dongwoon  perlahan.

     “Ya,  ada  apa?”

     “Saya…  suka  cikgu…  Bukan  sekadar  suka  sebagai  seorang  pelajar  kepada  seorang  guru,  tetapi  suka  sebagai  seorang  lelaki  kepada  seorang  wanita.”  ucap  Dongwoon  lalu  bergerak  ke  pentas  meninggalkan  Ahrin  yang  tergamam.

     “Dongwoon…  suka  aku?”  ucap  Ahrin  yang  masih  tidak  percaya  dengan  kata2  yang  baru  didengarnya.

     Pementasan  muzikal  itu  berjalan  dengan  lancar  dan  jayanya.  Para  pelakon  telah  memberi  persembahan  terbaik  pada  malam  itu  terutama  sekali  Dongwoon  yang  telah  berjaya  mendapat  tepukan  gemuruh  selepas  persembahan  berakhir.

     “Itu  Taecyeon  kan?  Kenapa  dia  menangis?”  tanya  seorang  penonton  kepada  teman  di  sebelahnya.

     “Dia  terharu  masa  pelakon  lelaki  utama  tu  nyanyi.  Memang  merdu  betullah  suara  dia.”

     Taecyeon  segera  mengelap  air  matanya  selepas  terdengar  perbualan  antara  dua  penonton  itu.

     “Son  Dongwoon,  kau  memang  hebat.”  desis  hatinya  yang  berasa  kagum  dengan  persembahan  Dongwoon.

     Selepas  segalanya  berakhir,  Ahrin  segera  mendapatkan  Dongwoon  yang  sedang  berbual  bersama  Seyong  dan  Hoya.

     “Maafkan  saya,  boleh  saya  pinjam  Dongwoon  sekejap?”  tanya  Ahrin.

     “Nak  pinjam  Dongwoon?  Silakan,  jangan  lama2.  Hihi.”  gurau  Hoya.  Seyong  tergelak  di  sebelahnya.

     Ahrin  hanya  tersenyum  lalu  menarik  Dongwoon  ke  satu  sudut.

     Seyong  dan  Hoya  hanya  mampu  melihat  mereka  berdua  bercakap  sambil  tersenyum  kemudian  saling  berpelukan.  Selepas  beberapa  minit,  Dongwoon  kembali  semula  kepada  Hoya  dan  Seyong  sambil  tersenyum  manakala  Ahrin  beredar  dari  situ.

     “Kau  kenapa  tersenyum  macam  orang  gila  ni?”  tanya  Seyong.

     “Mesti  cikgu  Ahrin  puji  dia  pasal  persembahan  tadi.  Kan?  Kan?”  tanya  Hoya  pula.

     “Tak…”  jawab  Dongwoon  sepatah.

     “Kalau  tak  kenapa  kau  tersenyum  ni?”  soal  Hoya  lagi.

      “Esok  nak  pergi  makan  aiskrim.”

      “Aiskrim?  Bolehlah  kami  ikut,  macam  biasalah,  kau  belanja…  Hahaha!”  ujar  Seyong.

      “Kali  ni  kau  berdua  tak  boleh  ikut  sebab  kali  ni  aku  nak  date  dengan  cikgu  Ahrin.”  ucap  Dongwoon  lalu  melangkah  pergi.

      “Date..?”

     “Dengan  cikgu  Ahrin..?”  Hoya  dan  Seyong  saling  berpandangan  lalu  berlari  mengejar  Dongwoon  untuk  mendapatkan  penjelasannya.

- Tamat -

No comments:

Post a Comment